onsdag 18 september 2013

Om skolan.

Jag kom på att jag kanske varit lite dålig på att berätta vad jag faktiskt sysslar med här nere. De flesta av er har säkerligen fått reda på det på andra sätt men det kanske, kanske, finns någon som undrar. Då ska jag inte hålla er på halster längre.
Den tolfte juli stannade jag till på en gata intill Vasaparken och kisade mot den lilla smartphoneskärmen: "Sidan överbelastad, försök igen". Jag försökte igen och där var det, det resultat jag fruktat men förväntat mig. Psykologprogrammet - reserv 300. Jag ringde mamma med gråten i halsen, beställde chevrésallad på Vurma utan att äta en bit, satte mig i en park på Kungsholmen och försökte hålla tillbaka tårarna. Det blir inget.
Att jag kommit in på mitt andra val, som fram till för några månader sedan varit självklart och helt rätt, kunde inte ha betytt mindre just då. Jag började kolla på utbildningar utomlands, andra vägar, jag måste ju bli psykolog, vad ska jag göra?
Jag minns inte vad det var som fick mig att ändra mig. Jag vet inte vad som gjorde att mitt andra val helt plötsligt inte kändes helt fel ändå. Vad som gjorde att jag gav upp hoppet om att på något mirakulöst sätt komma in i Linköping. Kanske var det insikten att den andra utbildningen egentligen passar mig bättre, den är kreativ och spännande, ny men redan välrenommerad. Att det skulle bli tre riktigt roliga år. Jag vet inte, men jag vet att jag helt plötsligt tyckte att det kändes så himla rätt.

I slutet av augusti flyttade jag, två kartonger böcker och massor av kläder ner till Skåne för att starta en ny etapp av livet. En etapp av tentaångest, seminarieförberedelser och kurslitteratur för tusentals kronor. Men också en tid av att lära känna massor av nya människor, många som är så väldigt lika en själv. Gå på spännande gästföreläsningar, sittningar, tentafester, workshops och hänga på nationer. Och Lunds universitet, där jag alltid velat gå. Fast i Helsingborg, som ligger vid havet och är så väldigt vackert.
Jag läser ett kandidatprogram som heter Strategisk kommunikation där vi lär oss om PR, marknadskommunikation och kommunikation i organisationer. Mycket prata, skriva och sånt som ni kanske förstår. Jag tror starkt på att detta kommer att passa mig utmärkt.

ps. Jag slutade på plats 80 på psykolog, vilket innebar att hela klassen plus mer än lika många till skulle hoppa av. Skönt att jag bytte fokus...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar