onsdag 6 november 2013

BERLIN

Sisådär en månad i efterskott tänkte jag visa lite bilder från Berlinresan. Jag tog inte så många, var nog lite för upptagen men att bara få vara. Resan var ett så himla bra avbrott från visserligen intressanta, men något uttröttande studier.

Vi tog nattbussen från Köpenhamn och klev av halv sju på morgonen i ett mörkt och iskallt Berlin. Vi var peppade såklart, men både trötta, kalla och lite förvirrade. Efter att ha lämnat våra saker på hostelet åkte vi till Prenzlauer Berg för att äta frukost.

Vi hamnade på en restaurang som heter Anna Blume och frukosten var både god och fin att se på.

Efter frukosten blev vi lite mer mänsklig och bestämde oss för att promenera runt i området.

På kvällen åt vi en fantastisk middag på Bar Raval i Kreuzberg, men då hade jag inte med mig kameran. Mobilbilderna gör varken maten eller stället rättvisa tyvärr.

På lördagen vaknade vi upp på hostelet och hann bli erbjudna både öl och gräs av tjeckerna vi bodde med innan klockan slagit elva (tackade nej). Istället gick vi för att käka frukost på hotellet som låg intill. Så himla nice ställe.

Sen tog vi en liten promenad i Friedrichshain och funderade lite över vad som menades med denna skylt.

När vi kände oss klara bestämde vi oss för att gå tillbaka till Michelberger Hotel för att försöka plugga lite.

Under tiden förvandlades kaféet sakta till coctailbar (sa ju att det var nice!).

När det började bli kväll gav vi oss iväg mot Kreuzberg och en mexikansk restaurang som inte var så bra. Eller, det var gott men personalen var så stressad och otrevlig och inte så härlig.

Så vi påbörjade vår barrunda istället. Här hade vi precis träffat några svenskar och blivit bjudna på ett open mic-gig.

Sen har jag inte så många fler bilder värda att visa. När vi var klara för kvällen landade vi på rummet, åt godis och fnissade åt våra märkliga rumskamrater. På söndagen åt vi brunch och gick på marknad i Neukölln innan det var dags att ta bussen hem. Himla fin resa.