fredag 9 augusti 2013

Boktips!

För någon vecka kände jag att jag var redo för något lite mer intellektuellt utmanande än de deckare jag spenderat första delen av sommaren med att plöja, så jag letade upp några böcker som lät spännande. Nu har jag hunnit läsa alla så jag tänkte visa er mina favoriter.


Jag börjar med den viktigaste. Flickan och skulden är en debattbok som tar upp problematiken kring hur våldtäkter och sexuella övergrepp ses på och hanteras i samhället och även mer specifikt inom rättsväsendet. Denna borde alla läsa, alla. Tjejer som killar, unga som gamla. Jag blir så vansinnigt arg när jag läser, men arg på ett bra sätt.

Jag gillar Kadefors ungdomsböcker och jag tycker om denna precis lika mycket. Den handlar om Jonas, om kärlek och om hur händelser ur det förflutna kan göra sig påminda många år senare.

Väldigt tänkvärd.

Det är inte helt vanligt att unga kvinnor porträtteras på det sätt den här bokens huvudperson blir utan att det görs till en så himla stor grej. Hur hon ser på sin kropp, vad hon gör med den, vad andra tycker eller inte tycker om det. Trots ett ganska stort mått av ångest tyckte jag att det var väldigt befriande att läsa om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar