fredag 10 maj 2013

London calling? Missa inte! pt 2.

I begynnelsen av denna blogg försökte jag mig på att skriva en Londonguide. Tanken var att det bara skulle bli ett inlägg, men eftersom att London är en så himla bra stad med tusen miljoner saker att göra fick det inte riktigt plats. Marknader och museum hann jag i alla fall beta av, men det är ju en väldigt liten del. Så nu, några månader senare, kommer fortsättningen.
Ett brunchställe, ett lunchtips, en middagsrestaurang och så lite fika.

Att äta

Som ni kanske har förstått så älskar jag marknader och i London finns det väldig många bra. Det är faktiskt mitt bästa lunchtips. Marknadsmat är god, billig (en hel måltid för 4 pund, som hittat!) och det finns ofta väldigt mycket att välja på. I Camden till exempel, där bör du svänga ner till höger efter kanalen och välja bland stånden där, godare och mindre trångt än inne i stallet. Då kan du dessutom sätta dig vid vattnet och äta, eller på en av alla gamla mopeder som gjorts om till sittplatser.

 

Min favoritmarknadsmat är nog ändå den i Brick Lane, eller Truman Brewery Boiler House Food Court som den så fint heter. 
Det som är roligt där är att det inte bara finns indiskt, "mexikanskt", kinesiskt och pizza, utan mat från i princip hela världen. Vad sägs om jordnötspannkakor från Malaysia eller vegetariskt från Etiopien?






























Jag inser medan jag skriver att detta blir ingen fancy matguide, då man som (relativt) fattig au pair inte så ofta hamnade på lyxkrogar eller ens riktiga restauranger. Perfekt om du reser på budget, med andra ord! Mitt nästa tips är ändå ett ställe med både vinlista och servering vid borden.
Det heter La Donna Margherita och ligger på Lavender Hill i Battersea. Det är inte supercentralt men det går att ta sig dit med buss 87 eller promenera en bit från Claphams tunnelbana.
La Donna Margherita är en jättemysig, familjeägd restaurang som känns lite som en italiensk kvarterskrog. Ägarna är italienska, personalen är italiensk, gästerna är italienska.
Jag skulle rekommendera pizzan, som sägs vara den bästa i London, men de har annat gott också.




Om du är sugen på brunch (klart du är!) så finns det många ställen att välja på. Ett av dem heter The Breakfast Club och finns på fyra ställen i stan. Tre av dem ligger lite öster om absoluta centrum, men det finns även ett i Soho. Jag har varit på två av restaurangerna och det var lika gott på båda. Dock skulle jag nog rekommendera det i Hoxton av mysighetsskäl.
De har allt. Allt från ägg, toast och bacon till lite mer uppstyrda brunchalternativ. Missa för Guds skull inte pannkakorna!
Var beredd på att köa lite, men om du har tur bjuder de på varm choklad medan du väntar.


När du är i London är det nästan ett måste att testa Afternoon Tea, för mer brittiskt än så blir det nog inte. Det finns nästan överallt, men om du vill tvista till det lite tycker jag att du ska testa Chocolate Afternoon Tea på Hilton Hotel.
Det finns allt man förväntar sig av ett bra afternoon tea, plus lite till. I tema choklad. Du hör ju, om du gillar choklad det minsta så får du inte missa detta! Dessutom är det ganska roligt att få klä upp sig lite, bli oklanderligt omhändertagen och känna på lite lyx. Jag och Frida satt där en hel eftermiddag och tittade på genomvåta turister som skyndade förbi på Park Lane medan vi försökte få i oss allt vi blivit serverade. Och tro det eller ej, men det gick. Servitrisen var i chocktillstånd.



Jag hoppas verkligen att det dröjer mindre än tre månader till nästa del av guiden, jag ska göra mitt bästa. Då tänkte jag berätta om några pubar, barer och klubbar jag gillar. Stay tuned.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar